ده شهر برتر دوچرخه سواری

1- آمستردام (هلند) زمانی که صحبت از شهر های طرفدار دوچرخه می شود ، آمستردام رتبه اول را دربین 10شهر برتر جهان دارد. حدود 40% تا 60% از ترددها درشهر توسط دوچرخه انجام می شود که رقم بی نظیری است . در آمستردام انواع دوچرخه به سهولت در دسترس است و به آسانی می توان دوچرخه مورد نظر را اجاره کرد . برای سهولت دسترسی به دوچرخه ، پارکینگ های مخصوص دوچرخه در شهر وجود دارند و در نقاط مختلف شهر می توان به این پارکینگها دسترسی پیداکرد. در ایستگاههای مترو نیز این پارکینگها وجود دارند. این امر موجب شده تا استفاده از اتوموبیل شخصی به حداقل برسد.

2- کپنهاک ( دانمارک) بصورت یک قاعده منظم هم اکنون 32% از مردم شهر کپنهاک برای رفتن به سر کار ازدوچرخه استفاده می نمایند.یک صفت ممیزه شهر این است که اگر در هنگام اجاره دوچرخه وجهی پرداخت نمایید به هنگام تحویل چرخ به پارکینگ ، وجه شما مسترد می شود. زیربنای حمل ونقل شهری بر مبنای استفاده عملی وسریع ازدوچرخه بنا شده است .

3- بوگوتا( کلمبیا) یکی از امتیازات ویژه بوگوتا این است که فقط 13% از جمعیت شهر دارای اتوموبیل هستند و این موضوع باعث شده تا استفاده از دوچرخه جزء اولویت ها وضروریات ساکنین شهر باشد. جالب است بدانید که یک روز در هفته ، 70مایل ( حدودا 100کیلومتر) از خیابان های شهر برروی اتوموبیل ها بسته می شود تا دوچرخه سواران با آرامش و آزادی خیال به دوچرخه سواری بپردازند .

Curitiba
4- کاریتیبا(برزیل ) ازلحاظ جغرافیایی این شهر یکی از خوش نقشه ترین شهرهای جهان برای دوچرخه سواری است . از 40سال پیش برای تردد دوچرخه سواران در شهر برنامه ریزی شده است . ونتیجه این اقدام این بوده که درتمام شهر مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری وجود دارد. دربرزیل یک جنبش اجتماعی وجود دارد که آخرین متدهای روز دنیا در مورد دوچرخه سواری در شهر را اجرامی نماید .

Montreal
5- مونترال (کانادا) دوسال پیش یک بودجه قابل توجه 134 میلیون دلاری برای گسترش وزیرسازی مسیرهای دوچرخه سواری وهمینطور ایجاد پارکومترهای ویژه برای پارک و قفل کردن دوچرخه در سطح شهر، انجام گرفت . یکی از افتخارات شهر این است که دارای 2400 مایل مسیر دوچرخه سواری است که تاشهرهای دیگر نیز امتداد می یابد. توسعه زیرساختهای دوچرخه سواری در مونترال آنقدر موفقیت آمیز بوده که در شهرهای لندن ، ملبورن استرالیا و میناپولییس و واشنگتن در ایالات متحده نیز الگوبرداری شده است .

6- پورتلند (ایالات متحده ) پورتلند مانند بسیاری از شهرهای ساحلی آمریکا دارای مراکز جمعیتی متنوع است که بوسیله جاده ها و شاهراه ها همانند یک شریان به مرکزشهر متصل می شوند. اما مسئولین شهر پرتلند بی اعتنا به این شاهراه های ارتباطی پر ترافیک مسیرهائی برای دوچرخه سواری ساخته اند که ساکنین مجاور پرتلند را قادر می سازد ازجاده های مخصوص دوچرخه سواری استفتده کرده و خود را به مرکز پرتلند برسانند. همانطور که می دانید بسیاری از بزرگراه های داخل شهرهای ایالات متحده آمریکا به هنگام تردد همه وسائط نقلیه از آنها عوارض می گیرند اما در پرتلند قانونی وجود دارد که از دوچرخه سواران عوارض بسیار ناچیزی دریافت می شود. دوچرخه سواران باید کلاه ایمنی ، قفل ، تلمبه و نقشه همراه داشته باشند همچنین باید دوچرخه ها به سیستم دنده ای مجهز باشد که مخصوص مناطق باران خیز است که Rain Gear نامیده می شود. پرتلند با 260 مایل جاده های مخصوص دوچرخه سواری 9% ترددها را با دوچرخه امکان پذیر ساخته است چیزی که از آن به عنوان یک شاهکار تعبیر می شود.

7- باسل (سوئیس) سیمای شهر باسل به شکل ویژه ای در جهت استفاده دوچرخه سواران تجهیز شده است .سمت چپ خیابان به طور کامل به آنان اختصاص یافته است . باسل همچنین از یک شبکه گسترده جهت اجاره دوچرخه به توریست ها و ساکنین شهر حمایت می کند.

8- بارسلونا (اسپانیا) اگر بخواهیم شهری را پیدا کنیم که دارای همه استانداردها و علائم و نقشه ها و تابلوهای راهنما برای دوچرخه سواری در بین جاده های ویژه دوچرخه سواری در بین بزگترین شهرهای اروپا باشیم ،آن شهر بارسلونا است. این شهر همچنین دارای یک خط کمربندی دوچرخه سواری به شکل دایره به دور محیط پیرامون خود می باشد. این مسیر دارای 100 ایستگاه مخصوص اجاره و برعکس است یعنی می توان دوچرخه ای که اجاره داده شده است را تحویل ایستگاه داد.

9- پکن (چین) در کشورهای در حال توسعه استفاده از اتومبیل دائما روبه افزایش است،این موضوع شامل کشور چین با آن جمعیت عظیم هم نیز می شود. اما علیرغم این مسئله هنوز دوچرخه سواری بهترین وسیله برای گردش در شهر پکن است. هنوز هزاران نفر در پکن با دوچرخه تردد می کنندو شما هیچ گاه یک دوچرخه سوار تنها نخواهید بود. زمانی که ترافیک خودروها در شهر آهسته وگاهی متراکم وسنگین است شما به هنگام دوچرخه سواری احساس یک پرنده آزاد را در مقایسه با سرنشینان اتومبیل ها را خواهید داشت . به هنگام میزبانی المپیک تابستانی گذشته در پکن ،گزارش هائی از آلودگی هوا می رسید که اشاره به آن می کرد که تردد با دوچرخه جزو ضروریات و سیاست های برجسته و مهم در آینده این شهر می باشد.

10- تروندهایم (نروژ) یکی از بزرگترین موانعی که دوچرخه سواری را در شهر تروندهایم مشکل ساخته است تپه ماهوری بودن آن است .اما این مشکل باعث نشده تا دوچرخه سواری در این شهر از وسایل مهم تردد نباشد. شاید حتی این موضوع باعث جذاب تر شدن و لذت بیشتر بردن از دوچرخه سواری شده است. ایده بسیار شیرینی است چنانچه سوار دوچرخه شده و کت و شلوار پشمی پوشیده ودر یک ملاقات رسمی شرکت کنید زیرا تروندهایم مشکل بالا رفتن از تپه های شهر را به شکلی رویایی حل کرده است. دستگاهی در کل شهر تعبیه شده ،شبیه به آنچه اسکی بازان را در پیست های اسکی به بالای تپه ها می برد تا دوچرخه سواران را همانگونه به بالای تپه ها برده و سپس دوچرخه سوار بقیه راه ، از بالای تپه تا پائین را بدون رکاب زدن طی می کند و این سیکل در هر قسمت از شهر که دوچرخه سوار مایل به استفاده از دستگاه باشد دوباره تکرار می شود.
ترجمه و تنظیم : سید حمید تقوی